„W świecie robotów”
INNOWACJA PEDAGOGICZNA
Nazwa placówki:
Szkoła Podstawowa
im. Henryka Sienkiewicza
w Tereszpolu-Kukiełkach
Autorka:
Monika Kurzyńska
Tytuł:
„W świecie robotów”
Rodzaj innowacji:
metodyczna
Data wprowadzenia:
rok szkolny 2023/24
Data zakończenia:
rok szkolny 2023/24 z możliwością kontynuowania w kolejnym roku szkolnym.
Adresaci innowacji:
klasa I-II
Wymagane środki
Zakupiono 3 tablety z budżetu szkolnego
Założenie innowacji: szerzenie idei programowania z wykorzystaniem klocków LEGO WeDo 2, analityczne myślenie oraz wyciąganie wniosków, programowanie, projektowanie oraz kreowanie ruchomych modeli. Ma ona zachęcać i motywować uczniów do rozwijania myślenia poprzez programowanie.
Cel innowacji :
- wprowadzenie w świat robotyki
- rozwijania swoich pomysłów, wykorzystania zdobytej wiedzy oraz poznania otaczającego ich świata
- praktyczne wykorzystanie tabletu
- nauka algorytmicznego i logicznego myślenia oraz blokowego języka programowania.
- uczniowie pracując w parach uczą się współpracy, dzielenia się i komunikacji
- budowanie z klocków rozwija małą motorykę dziecka, jego wyobraźnię i koordynację wzrokowo-ruchową.
Opis Innowacji:
Założeniem innowacji pedagogicznej „W świecie robotów” jest zdobycie przez uczniów wiadomości i umiejętności związanych z budową i programowaniem robotów oraz rozwój umiejętności komunikacyjnych, szczególnie w zakresie języka technicznego i słownictwa informatycznego. LEGO EDUCATION WeDo 2.0 to zestaw pozwalający wprowadzić uczniów w świat programowania i robotyki. Program zakłada zdobycie przez uczniów wiadomości i umiejętności z zakresu techniki i automatyki. Uczniowie mają możliwość zbudować robota z wykorzystaniem silnika i czujników, programować polecenia, a następnie wykonać serię interdyscyplinarnych doświadczeń, jednocześnie rozwijając swoje umiejętności w dziedzinie nowych technologii. Dodatkowo nauczą się podstaw programowania, przy okazji realizując tematy przyrodnicze i techniczne. Na każdych zajęciach będzie budowany inny robot, mający wykonać jakieś zadanie. Później uczniowie będą testować swoje konstrukcje, sprawdzając czy poprawnie realizują przyjęte założenia.
Przewidywane efekty :
Uczniowie po przeprowadzonych zajęciach nabędą wiadomości i umiejętności praktyczne w zakresie programowania i konstruowania robotów. Rozwiną zdolności posługiwania się technologią komputerową oraz nabędą umiejętności logicznego myślenia, pomysłowości, sprawności manualnej oraz wyobraźni przestrzennej. Uczniowie udoskonalą swoje umiejętności z zakresu komunikacji interpersonalnej oraz samooceny własnej pracy. Zajęcia ukształtują w uczniach poszanowanie powierzonych klocków, a zwłaszcza wdrożą do utrzymania ładu i porządki na stanowisku pracy. Zajęcia z robotyki wpłyną na podniesienie jakości pracy szkoły oraz urozmaicenie i uatrakcyjnienie oferty szkoły.
Ewaluacja:
Ewaluacja będzie prowadzona na bieżąco w czasie jej trwania, jak i pod koniec w formie sprawozdania. Zdjęcia będą zamieszczane na stronie internetowej szkoły. Przeprowadzona analiza i osiągnięte rezultaty wdrożonej innowacji będą opisane
w sprawozdaniu przedłożonym radzie pedagogicznej na zakończenie roku szkolnego
w czerwcu.Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity: Dz.U. z 2016 r. poz. 1943) – art. 41 ust. 1 pkt 3
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59) – art. 1 pkt 18,art. 44 ust. 2 pkt 3, art. 55 ust. 1 pkt 4, art. 68 ust. 1 pkt 9, art. 86 ust. 1
9